PDR چیست؟
( صافکاری بدون رنگ خودرو Paintless Dent Repair )
اگر ماشین شما به هر دلیلی دچار فرورفتگی شده باشد ممکن است هنگام مراجعه به صافکاری، تکنسین به شما صافکاری PDR را پیشنهاد کند، اما PDR چیست؟ Pdr مخفف Paintless Dent Repair تعمیر تورفتگی بدنه خودرو است .
صافکاری بدون رنگ PDR مقرون به صرفهترین و سریعترین روش صافکاری خودرو است که با محیط زیست نیز سازگار است. این نوع صافکاری میتواند با حداقل میزان آسیب به خودرو منطقه فرورفته را به حالت اولیه برگرداند. در واقع PDR یک گزینه عالی برای ترمیم آسیبهای جزئی به خودرو است که شامل مراحل زیر میباشد:
هرگونه آسیب و یا خسارت به ماشین میتواند باعث کاهش ارزش خودرو شود، از طرفی هرگونه آسیب به بدنه خارجی خودرو باعث زنگ زدگی و تغییرات شیمیایی برگشت ناپذیر وسیله نقلیه خواهند شد. این نوع آسیبها میتوانند به مرور زمان، ایمنی خودروی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر وسیله نقلیه شما به هر دلیلی هنگام خروج از پارکینگ یا تصادف دچار آسیب یا تورفتگی شده است، میتوانید از طریق صافکاری PDR فرورفتگیهای ایجاد شده را تعمیر کنید، بدون آنکه رنگ ماشین آسیب ببیند. البته این اقدام باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود. صافکاری و تعمیر ماشین به این روش چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تو رفتگیهای ماشین را از بین میبرد، بدون آنکه به رنگ ماشین آسیب بزند.
اگر بتوان به ناحیه پشت فرورفتگیها دسترسی پیدا کرد، بهتر میتوان ناحیه آسیب دیده را بدون رنگ ترمیم نمود. در کل فرایند ترمیم به روش PDR با پر کردن فرورفتگیها، خودروی شما را از رنگ آمیزی مجدد بینیاز میکند و همچنین رنگ فابریکی و اصلی خودرو نیاز به ترمیم نخواهد داشت. البته میزان موفقیت این روش به تجربه متخصص، محل ضربه، اندازه فرورفتگی، میزان کشش فلز و انعطاف پذیری رنگ بستگی دارد. در این روش نسبت به صافکاریهای معمولی زمان کمتری نیاز است، زیرا بدنه خودرو سنباده زده نمیشود و نیازی به تعمیر و رنگ آمیزی مجدد نیست. اگر میخواهید با کمترین هزینه و در زمان کمتر، خودروی خود را بدون نیاز به رنگ تعمير کنید، صافکاری PDR راهی عالی برای بازگرداندن شکل اولیه بدنه خودرو با صرفه جویی حداقل ۶۰ درصدی در هزینههاست. اکثر صافکاریها معتقدند این روش را میتوان با هزینه بسیار کمتر از رنگ آمیزی و تعمیرات سنتی انجام داد و در کمتر از یک روز ماشین را تحویل داد. به طور حتم شما سوالات زیادی در مورد این نوع صافکاری خواهید داشت. این مقاله با هدف پاسخگویی و رفع ابهامات در مورد این روش صافکاری نوین نگارش شده است. با خواندن ادامه مقاله میتوانید به راهنمای جامعی در این زمینه دسترسی پیدا کنید.
تاریخچه صافکاری PDR به 1700 سال پیش باز میگردد، زمانی که مصریان باستان توانستند ظروف طلا، نقره و مسی خود را بازسازی کنند. پس از اختراع خودرو و به مرور با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این تکنیک نیز در جهت تعمیر و ترمیم خودروهای آسیب دیده رایج شد. فردی به نام اسکار فلایگ که در بخش مراقبت از رنگ شرکت مرسدس بنز فعالیت داشت، برای اولین بار ایده تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ را مطرح نمود. او توانست آسیبدیدگیهای جزئی را از طریق یک چکش چوبی بدون از بین بردن رنگ خودرو تعمیر نماید. استقبال از این ایده باعث شد تا صافکاریPDR از کشور آلمان آغاز شود و در صنعت خودروسازی آمریکا نیز به محبوبیت برسد. پس از آن استفاده از این روش در سراسر جهان رایج شد. این مقاله راهنمای جامعی درباره صافکاری PDR در اختیار شما قرار میدهد.
PDR چقدر دشوار است ؟؟
هر فرورفتگی به نوعی منحصر به فرد است. در واقع خودروها معمولا دچار ضربه یا آسیب یکسانی نخواهند شد، زیرا نوع ضربه و شکل وسیلهای که باعث ایجاد آسیب به آنها میشود، متفاوت است. به همین دلیل، انواع مختلفی از فرورفتگیها در اشکال و اندازههای متفاوت وجود دارند که هر کدام به نوع خاصی از تعمیر نیاز دارند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه شکل و اندازه فرورفتگیها میتوانند در نتیجه نهایی تاثیر بگذارند؟ برای پاسخ به این سوال باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود تا بتوان با قطعیت گفت که صافکاری PDR برای ماشین شما تا چه حد دشوار و یا تاثیر گذار است. برای برآورد میزان فرورفتگی باید شناسایی میزان آسیب و تخصص نیروی کار را در نظر گرفت. در واقع در ابتدا باید خود فرورفتگیها را مورد بررسی قرار داد تا وسایل و زمان مورد نیاز مشخص شود. یک تکنسین خبره موارد زیر را در نظر خواهد گرفت:
بخش مهمی از تعمیر فرورفتگی بدون رنگ، به ارزیابی پیچیدگی خود ضربه و میزان فرورفتگی آن بستگی دارد. فرورفتگی پیچیدهتر به این معنی است که تعمیر و صافکاری خودرو دشوارتر است.
اگر فرورفتگی یا ضربه چین خورده باشد، ممکن است با صافکاری PDR نتوان آن را ترمیم کرد. البته بسیاری از تکنسینهای ماهر PDR میتوانند موج و پیچ خوردگیهای ایجاد شده روی بدنه را به حالت معمول خود بازگردانند. یک مثال خوب برای درک پیچیدگی فرورفتگی و تاثیر آن بر روند ترمیم و صافکاری PDR فشردن قوطی نوشابه یا بطری نوشابه است. هنگامی که یک قوطی نوشابه را فشار میدهید، یک فرورفتگی ایجاد میشود. اگر یک وسیله گرد و صاف در آن بگذارید، به راحتی میتوانید قوطی یا بطری را با دستان خود دستکاری کرده و فرورفتگی را بیرون بیاورید تا قوطی به شکل اولیه خود بازگردد. حال اگر قوطی یا بطری را هنگام فشردن بپیچانید، مهم نیست که چقدر سعی میکنید چینها را بیرون بیاورید، زیرا یک خط چین خوردگی همیشه وجود خواهد داشت. هر چقدر هم که تلاش کنید تا چین و چروکهای ایجاد شده را صاف کنید، تقریباً هرگز آنها به شکل اولیه خود بر نمیگردند.
همین نظریه در مورد وسیله نقلیه شما نیز صدق میکند. اگرچه اغلب از مواد مختلف برای صافکاری خودرو استفاده شده و رنگ خودرو، کیفیت و خاصیت ارتجاعی متفاوتی دارد، اما یک فرورفتگی ساده راحتتر بیرون میآید. چین خوردگیها فقط کار را دشوارتر میکنند. اکثر تکنسینهای PDR دارای ابزار، چکش و تجهیزات خاصی هستند که امکان برداشتن برخی فرورفتگیها با چین و چروک ملایم را ممکن میسازد، اما این فرورفتگیها معمولاً باید با فرایند سنتی صافکاری ترمیم شوند، زیرا رنگ باید دچار آسیب شده تا بدنه دوباره صاف و یک دست شود، حتی ممکن است در موارد خاص و دشوار نیاز به تعویض بخش آسیب دیده باشد.
نکته مهم دیگر، عمق فرورفتگی خودرو است. به طور حتم ترمیم فرورفتگی سطحی بسیار راحتتر از فرورفتگیهای عمیق است. با توجه به اینکه در این شرایط قسمت بیشتری از بدنه خودرو تحت تأثیر قرار میگیرد، میتواند تعمیر پذیری و یکپارچگی سطح بدنه خودرو را نیز سختتر کند. هرچه فرورفتگی عمیقتر باشد، احتمال بازگشت بدنه خودرو به شکل اولیه کمتر است.
محدودیت کشسانی رنگ وسیله نقلیه نیز یک عامل تعیین کننده دیگر خواهد بود. رنگ خودرو فقط قبل از شروع به ترک خوردگی میتواند منعطف باشد. خاصیت کشسانی رنگ مورد استفاده در کارخانههای تولید خودرو متفاوت است. برخی از وسایل نقلیه دارای ضخامت و مواد افزودنی متفاوتی هستند که به انعطاف پذیری رنگ کمک میکنند، در حالی که برخی دیگر از رنگهای شکنندهتر استفاده میکنند. یک وسیله نقلیه با رنگ انعطافپذیرتر میتواند بدون ترک خوردگی، فرورفتگی عمیقتر و پیچیدتری را تحمل کند، در حالیکه وسیله نقلیه با رنگ شکننده و پوشش شفافتر در صورت آسیب زودتر ترک خواهد خورد. تکنسینهای PDR آموزش دیدهاند تا قبل از تعمیر وسیله نقلیه به دنبال ترکهای تنشزا و علائم دیگری باشند تا بررسی کنند آیا آسیب از حد الاستیک رنگ فراتر رفته است یا خیر؟
ابزار صافکاری PDR
تکنسینهای PDR برای تکمیل موفقیتآمیز کار خود به ابزار صافکاری PDR به طور وسیعی نیاز دارند. کیتهای مخصوص این کار شامل میلههای مختلف در شکل و طول متفاوت، ابزارهای سیمی، قلابها، ابزارهای شیشه، میلههای صاف، اهرمی، چرخشی، دم ماهی، دستههای دایرهای یا قلابی و مومهای کشنده است. علاوه بر این، معمولاً مشاهده میشود که تکنسینها از لکهگیرهای نواری برای تشخیص دقیق فرورفتگی، لامپهای LED و کیتهای کشنده چسب استفاده میکنند. هر شغلی به ابزارهای متعددی نیاز دارد و برای هر مورد جداگانه به ابزار خاصی نیاز است. با این حال، رایجترین ابزار برای این کار، میلههای pdr هستند، این میلههای فلزی بلند برای کشاندن فلز به جای خود استفاده میشوند و عمدتاً گران قیمت هستند.
در ادامه با ۵ گام این روش صافکاری آشنا خواهید شد.
قبل از هر چیز، فرورفتگیها باید شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. تکنسین PDR علاوه بر بررسی فرورفتگی، چگونگی دسترسی به پشت این فرو رفتگیها را نیز ارزيابی میکند. هنگامی که او از نحوه انجام تعمیرات مطلع شد، منطقهای را برای شروع انتخاب مینماید و از LED مجهز به مکش برای مشاهده پیچیدگیهای فرورفتگی (حتی در روز) استفاده میکند. بهمنظور مشاهده بهتر فرورفتگی، تکنسینها ترجیح میدهند در منطقهای کار کنند که دور از نور مستقیم خورشید باشد.
برای شروع کار در قسمت زیرین ورق فلزی، تکنسین از میلههای فلزی بلند به نام میلههای PDR استفاده میکند. از این ابزارها برای رسیدن به شکافهای کوچک بین پانلها، بخشها و سوراخهای دیگر بدنه استفاده میشود. برای فرورفتگی در مکانهای دشوار ممکن است هنوز نیاز به جداسازی قطعات باشد. تعمیر کار با استفاده از ابزار صافکاری PDR به آرامی فرورفتگی را به سمت بالا فشار میدهد و فلز را به حالت اولیه باز میگرداند. بسته به شدت و محل فرورفتگی، ممکن است برای صاف شدن فرورفتگی نیاز به تکرار بیشتر این عمل باشد.
در نتیجه تشکیل فرورفتگی و فرآیند صافکاری PDR ، ضخامت فلز در منطقه کار یکسان نیست. با فشار دادن فرورفتگی، فلز اطراف منطقه آسیب دیده را به سرعت صاف میکنند و حلقهای کم رنگ ایجاد مینمایند. برای این منظور تکنسین از یک ابزار و یک چکش پلاستیکی برای ضربه زدن به حلقه استفاده میکند تا سطح آسیب دیده با بقیه بدن هم تراز شود.
ممکن است فرورفتگی ترمیم شده دارای ناهمواری باشد. به منظور بازگرداندن رنگ به حالت اولیه، تکنسین از سنباده مرطوب و صیقل دهنده با سرعت بالا استفاده خواهد کرد. استفاده از این تکنیک تا زمانی که سطح بدنه کاملا شفاف و صاف شود، ادامه خواهد داشت.
فرآیند صافکاری PDR مستلزم صبر، حوصله و تجربه بالا برای مشاهده تغییرات کوچک ایجاد شده در هر بار استفاده از ابزار است. در طول فرآیند ترمیم، اغلب لازم است که هر یک از مراحل قبلی طی شود تا زمانی که فرورفتگی به طور کامل برداشته و اصلاح شود.
همان طور که گفته شد صافکاری بدون رنگ PDR در مقایسه با صافکاری سنتی بسیار سریعتر انجام میشود. شما میتوانید در صورت آسیبدیدگی جزئی و عدم نیاز به قطعات اضافی، همان روز و پس از گذشت چند ساعت ماشین خود را تحویل بگیرید، اما در صورتی که ماشین شما دچار خسارتهای زیادی شده باشد و فرورفتگی در اثر ضربات شدید ایجاد شده باشد، فرایند ترمیم و تعمیر خودرو ممکن است چند روز طول بکشد.
نکته قابل توجه در مورد صافکاری بدون رنگ PDR این است که میتوان از طریق آن فرورفتگیهای کوچک مختلف را که در اثر ضربههای متفاوت ایجاد شدهاند، ترمیم نمود. این روش سریعترین و مقرون بصرفهترین راه ترمیم فرورفتگیهای کوچک است. ممکن است این سوال را بپرسید که با صافکاری بدون رنگ چه نوع آسیبهایی قابل ترمیم هستند؟ قبل از پاسخ به این سوال باید در مورد علل شایع ایجاد فرورفتگیهای کوچک بدانید.
تصادف اغلب علت ایجاد فرورفتگیهای کوچک است. اگر روی سپر، درب، گلگیر یا سطح بدنه وسیله نقلیه خود یک خراش کوچک مشاهده کردید، ممکن است این خراش در اثر برخورد خودروی دیگر با آن ایجاد شده باشد. در واقع باید با دقت به فرورفتگی نگاه کنید. اگر رنگ دیگری را در فرورفتگی مشاهده کردید، به احتمال زیاد وسیله نقلیه دیگری با خودرو شما برخورد کرده است.
در برخی مواقع هنگام بیرون آوردن خودرو از جای پارک، ممکن است متوجه آسیبهایی روی بدنه آن شده باشید. در اکثر موارد، وسایل نقلیه دارای پوشش رنگ و سایر موارد برای محافظت از بدنه در برابر آسیب هستند، اما وسایل نقلیهای که از محافظ برخوردار نیستند در اثر ضربهبیشتر آسیب میبینند. ضرباتی که روی درب ایجاد میشوند، فرو رفتگی کاملاً متمایزی ایجاد میکنند. بیشتر دربها دارای یک لبه بیرونی گرد هستند که با بدنه وسیله نقلیه تماس پیدا میکنند و با حرکت چرخشی ناگهانی روی بدنه وسیله نقلیه تأثیر میگذارند. در نتیجه یک نوع فرورفتگی تخم مرغی یا هلالی شکل ایجاد میکنند که گاهی اوقات در قسمت داخلی خود دارای یک برجستگی یا چین ملایم است.
از نظر ترمیمپذیری، دربها نیز از همان قوانین تعمیر فرورفتگی در اثر برخورد سطحی پیروی میکنند. در بیشتر موارد در اثر تماس درب خودروی دیگر با وسیله نقلیه شما خراشهایی روی سطح ایجاد میشوند و گاهی حتی اثری از رنگ خودرو مذکور بر روی ماشین شما باقی میماند. تا زمانی که رنگ ترک نخورده باشد، هیچ چین و چروک شدیدی در فرورفتگی ایجاد نمیشود و میتوان به ناحیه پشت فرورفتگی دسترسی پیدا کرد. در این صورت با صافکاری PDR بدون رنگ میتوان خطوط در را ترمیم کرد.
در فصلهای بارانی سال تکنسینهای PDR معمولاً به دلیل تعمیرات زیاد ناشی از ضربات تگرگ بسیار پرکار هستند. ریزش تگرگ به طور معمول بر صفحات افقی بدنه خودرو تاثیر میگذارد. وقتی تگرگ میبارد، معمولاً فرورفتگیهای کوچکی روی کاپوت، سقف، تنه وقسمت بالای گلگیرهای وسیله نقلیه شما باقی میماند.
بارش تگرگ بزرگتر به این معنی است که احتمالاً فرورفتگیهای بزرگتری در وسیله نقلیه وجود خواهد داشت. در برخی موارد، اگر در هنگام بارش تگرگ، وزش باد شدید باشد، ممکن است هر دو طرف وسیله نقلیه شما بر اثر تگرگ آسیب ببینند. وزش باد شدید همچنین میتواند باعث آسیب قسمتهایی از خودرو شود که رو به باد هستند. در این صورت، این قسمتها نیز نیاز به صافکاری خواهند داشت. نکته اصلی که باید در مورد میزان آسیب تگرگ به خودرو در نظر بگیرید، اندازه و مقدار فرورفتگیهایی است که وسیله نقلیه شما در طوفان تگرگ متحمل شده است. اگر تگرگ شدید باشد، میتواند فرورفتگیهایی ایجاد کند که بسیار بزرگ یا پیچیده هستند و نمیتوان آنها را بدون رنگ ترمیم کرد.
از آنجا که بیشتر تگرگهابه طور طبیعی گرد هستند، هنگام برخورد با وسیله نقلیه باعث تو رفتگی آن شبیه توپ گلف میشوند. غالباً هیچ خراشی به دلیل بارش تگرگ ایجاد نمیشود، اما تعمیرکاران باید از وجود هرگونه ترک یا خراشی روی رنگ خودرو اطمینان حاصل کنند، زیرا وجود یک فرورفتگی عمیقتر میتواند میزان کشسانی رنگ خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. تا زمانی که هیچ ترکی وجود نداشته باشد و به قسمت پشت بدنه دسترسی داشته باشید، یک ضربه کوچک ناشی از تگرگ به راحتی قابل ترمیم است.
همه ما قبلاً شاهد این نوع اتفاقات در فیلمها بودهایم. بچهای که با توپ فوتبال در پارک بازی میکند و در حین بازی، توپ با شدت زیادی به خودرو شما برخورد میکند. پرتاب توپ ورزشی مانند توپ بسکتبال، بیسبال، فوتبال، گلف و غیره میتوانند فرورفتگیهای را در وسیله نقلیه ایجاد نمایند. این اتفاقات اغلب در فصل بهار و تابستان رخ میدهد. وقتی توپهای ورزشی با وسیله نقلیه شما تماس پیدا میکنند، اغلب فقط یک ضربه به شکل دایرهای بدون هیچگونه خراشی ایجاد میکنند. در برخی موارد اگر شدت برخورد توپ مانند توپ گلف بیشتر باشد، میزان فرورفتگیها نیز بیشتر خواهد بود، اما به ندرت رنگ خودرو دچار ترکخوردگی خواهد شد. اگر به یک صافکار یا تکنسین ماهر در زمینه PDR دسترسی داشته باشید اغلب میتوان این فرورفتگیهای کوچک را برطرف کرد و ظاهری نو به خودرو داد. در برخی موارد شدید، توپهای گلف میتوانند فرورفتگیهای عمیقتری ایجاد کنند، اما بعید است، رنگ فابریک خودروی شما دچار ترک خوردگی شود.
بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارند که میتوانند باعث ایجاد فرورفتگیهای کوچک در خودرو شما شوند. مواردی مانند افتادن اجسام، افتادن سیب از درخت یا موارد مشابه همگی میتوانند باعث ایجاد فرورفتگی در قسمتهای افقی بدنه خودرو شوند. حتی حوادث پیش پا افتادهای مانند برخورد یک سبد خرید در پارکینگ فروشگاه با وسیله نقلیه شما یا دوچرخه سواری که با وسیله نقلیه شما برخورد میکند، همگی میتوانند باعث ایجاد فرورفتگیهای کوچک در خودرو شما شوند. صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث ایجاد فرورفتگی در وسیله نقلیه میشود، تا زمانی که فرورفتگی شدید نباشد، رنگ دست نخورده باقی میماند و تکنسین PDR میتواند به ناحیه پشت بدنه بهتر دسترسی داشته باشد و تعمیر آسیب با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.
بسیاری از مردم میخواهند بدانند که کدام قسمت از بدنه را میتوان با صافکاری paintless dent repair ترمیم کرد. پاسخ به این سوال ساده نیست. در واقع این بستگی به عوامل مختلفی مانند جنس بدنه، شکل قطعه، شدت فرورفتگی، موقعیت قطعه یا صفحه روی وسیله نقلیه و چگونگی دسترسی به پشت صفحه دارد. در زیر اطلاعاتی در مورد بخشهای مختلف بدنه که با صافکاری PDR قابل تعمیر هستند، آورده شده است.
اکثر کاپوتهای آلیاژی و ورق فلزی را میتوان با فرایند PDR تعمیر کرد. با توجه به این که اکثر کاپوتها را میتوان به راحتی از خودرو جدا کرد و آستر را از روی کاپوت جدا نمود، تکنسینهای صافکاری PDR میتوانند به راحتی به قسمت زیر کاپوت دسترسی پیدا کرده و فرورفتگی ایجاد شده را تعمیر نمایند. اگر کاپوت وسیله نقلیه شما بر اثر بارش تگرگ، افتادن یک شی مانند یک توپ ورزشی دچار آسیب دیدگی شده، به راحتی میتوان آن را با فرایند صافکاری PDR ترمیم کرد؛ البته تاکید میکنیم این زمانی امکانپذیر است که فرورفتگی خیلی پیچیده نباشد و رنگ ماشین دچار ترک خوردگی نشده باشد. انواع مختلفی از کاپوتها مانند کاپوت فیبر کربن یا کاپوت فایبرگلاس نیز وجود دارند که با صافکاری PDR قابل تعمیر نیستند. در این حالت، بعید به نظر میرسد که آنها قابل تعمیر به این روش باشند و به احتمال زیاد تعمیرکار به شما تعویض کاپوت را پیشنهاد خواهد کرد.
مشابه کاپوت، اکثر درهای آلیاژی و فلزی وسیله نقلیه میتوانند با فرایند PDR تعمیر شوند. از آنجا که اکثر درها را میتوان به راحتی از خودرو خارج کرد و پوشش داخلی یا پوسته درب آنها را برداشت، تکنسینهای PDR میتوانند به راحتی به قسمت پشت درها دسترسی پیدا کرده و فرورفتگیها را بیرون آورده و آنها را به شکل اولیه خود بازگردانند. اگر درب خودرو در اثر تصادف دارای یک فرورفتگی کوچک یا متوسط شده، تا زمانی که رنگ ترک خورده نباشد، دچار خراشیدگی شدید نشود و فرورفتگی آن چندان پیچیده نباشد، یک تکنسین PDR میتواند درب را تعمیر کند.
البته در مواردی ممکن است درب با PDR تعمیر نشود. برخی از وسایل نقلیه دارای روکش پلاستیکی دربها و سایر مواد مانند فلز یا آلیاژ هستند که در آنها ممکن است فرورفتگی ایجاد نشود، در این صورت بهتر است به فکر تعویض درب خودرو باشید.
از آنجا که گلگیرهای جلو به طور کلی به راحتی برداشته میشوند، با استفاده از روش PDR میتوان به قسمت پشت فرورفتگی دسترسی پیدا کرد و آن را ترمیم کرد. گلگیرها معمولاً روی یک تکیه گاه یا قطعهای از قاب وسیله نقلیه پیچ میشوند، از همین رو بهراحتی میتوانید آنها را جدا کنید. پس از برداشتن گلگیر، تکنسین میتواند بهراحتی به ناحیه پشت خودرو دسترسی پیدا کرده و فرورفتگیها را بیرون آورده و آنها را به شکل اولیه خود بازگرداند. اگر گلگیر در اثر برخورد یا تماس با وسیله دیگری دچار مشکل شده و رنگ دست نخورده باشد، احتمالاً با فرایند PDR قابل تعمیر است. مواردی نیز وجود دارند که ممکن است گلگیر نتواند با PDR تعمیر شود. برخی از فرورفتگیهای گلگیر روی خطوط بدنه بسیار تیز یا پیچیده هستند، به همین دلیل نمیتوان آنها را جدا کرد و گلگیر را به شکل اولیه خود بازگرداند. در این موارد گلگیر باید تعویض شود و وسیله نقلیه باید با فرایند تعمیر بدنه سنتی به صورت اصولی تعمیر شود.
گلگیرهای عقب دارای ویژگیهای مشابه با گلگیرهای جلو هستند، اما به طور معمول نمیتوان آنها را از وسیله نقلیه جدا کرد. معمولاً گلگیرهای عقب مانند ستونهای بدنهای که به آنها متصل میشوند، جزء لاینفک بدنه خودرو هستند. در بیشتر موارد از پشت صندوق عقب خودرو یا جایی که چراغ عقب به وسیله نقلیه متصل میشود، میتوانید به قسمت پشت گلگیرها دسترسی داشته باشید. اگر گلگیر عقب در اثر برخورد، ضربه زدن به درب یا چیز دیگری که با آن تماس داشته دچار خراش شده است، به طور کلی میتوان آن را با صافکاری paintless dent repair تعمیر کرد، البته تا زمانی که رنگ دست نخورده باشد و فرورفتگی آن خیلی پیچیده نباشد.
سقف وسیله نقلیه یک سطح افقی بزرگ است و اغلب مستعد فرورفتگی ناشی از برخورد وسایلی مانند توپ، میوه و تگرگ است. خوشبختانه اکثر فرورفتگیهای سقف با فرایند صافکاری PDR کاملاً قابل تعمیر هستند. اگر سقف خودرو برداشته شود، تکنسین PDR بسیار آسان میتواند به ناحیه پشت فرورفتگی دسترسی پیدا کرده و آنها را تعمیر نماید. آسیبهای ناشی از تگرگ و سایر فرورفتگیهای سقف مانند افتادن اجسام گرد را میتوان به طور کلی از بین برد، زیرا به رنگ خودرو شما آسیب نمیرسانند یا صفحه را تغییر شکل نمیدهند. در برخی موارد، جایی که یک شاخه درخت، ی سنگ یا یک جسم سنگین روی سقف افتاده باشد، ممکن است فرورفتگی آنقدر شدید باشد که با صافکاری PDR ترمیم نشود. در این موارد شدید وسیله نقلیه شما نیاز به پرکننده بدنه یا حتی سقف جدید دارد.
به طور کلی، اکثر فلزات و قسمتهای آلیاژی بدنه را میتوان با فرایند ترمیم فرورفتگی بدون رنگ ترمیم کرد. اگر وسیله نقلیه شما از ورق فلز، آلومینیوم یا آلیاژ ساخته شده است، تا زمانی که بدنه به شدت آسیب نبیند، میتوان آن را با فرایند صافکاری PDR تعمیر کرد، زیرا این نوع صفحات بدنه با ابزارهای دستی شکل پذیر هستند. اکثر قسمتهای بدنه خودرو را میتوان با فرایند صافکاری paintless dent repair ترمیم کرد، اما برخی از آنها با این روش قابل تعمیر نیستند، اما چه صفحات بدنهای با صافکاری PDR قابل تعمیر نیستند؟
برخی از بخشهای بدنه از مواد مختلف ساخته شدهاند که نمیتوان آنها را با فرایند صافکاری بدون رنگ ترمیم کرد. مواردی مانند سپرهای پلاستیکی، گلگیرهای فایبرگلاس، گلگیرهای فیبر کربن و کامپوزیتها را نمیتوان با فرایند صافکاری ترمیم کرد. اگرچه ضربه گیرها و دربهای پلاستیکی گاهی اوقات دارای فرورفتگیهایی هستند که به راحتی بیرون میآیند، اما نمیتوان این بخشها را با PDR ثابت کرد، زیرا مانند سایر صفحات دارای خاصیت و قابلیت فلزی نیستند. در صورت خرابی صفحات پلاستیکی معمولا آنها فقط دور انداخته میشوند یا جایگزین برای آنها انتخاب میشود. مواردی مانند ضربه گیر و سایر قطعات پلاستیکی خودرو باید از نمایندگی بدنه خودرو سفارش داده شوند. وقتی صحبت از مواد شکننده تر مانند فایبرگلاس یا فیبر کربن میشود، این مواد در صورت آسیب دیدگی بیشتر ترک میخورند یا شکسته میشوند و دچار خراشیدگی نخواهند شد.
شاید فکر کنید که رنگ ربطی به برداشتن فرورفتگی از روی بدنه فلزی یا آلومینیومی ندارد، اما در واقع ارتباط زیادی بین رنگ و تعمیر فرورفتگیها است. بعضی افراد از روشهایی مانند واکس خودرور، سرامیک خودرو و کاور خودرو برای افزایش جلوه بدنه ماشین خودشان استفاده میکنند اما این روشها در صورت شدت آسیب وارده به بدنه، موثر نیستند.
همانطور که قبلاً اشاره شد، رنگ خودرو محدودیت کشسانی دارد، به این معنی که میتواند هنگام ترک خوردگی تا حد زیادی از خود مقاومت نشان دهد. برخی از رنگها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایرین دارند و میتوانند قبل از آسیب دیدن یا ایجاد اختلال یک فرورفتگی بزرگتر و شدیدتر را تحمل کنند. اگر رنگ ترک خورده یا روی فلز خراشیده شده، بعید است که فرایند صافکاری بدون رنگ PDR بتواند فرورفتگی را ترمیم کند. از همین رو بدنه خودرو نیاز به رنگ آمیزی مجدد خواهد داشت.
نکته جالب در مورد رنگ خودروهای مدرن این است که علاوه بر زیبایی و جلوه بیشتر به خودرو، به عنوان یک لایه محافظ عمل میکنند و از کشسانی مطلوبی برخوردار هستند. اکثر رنگهای پلی اورتان اکریلیک بر پایه آب دارای خاصیت کشسانی عالی و سازگار با محیط زیست هستند. به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری زیاد آنها، ضربهها و فرورفتگیهایی که به طور معمول از حد الاستیک رنگ بیشتر هستند با فرایند صافکاری PDR کاملاً قابل تعمیر میباشند.
برخی از رنگهای قدیمی خودرو دارای خاصیت ارتجاعی یا انعطاف پذیری مشابه رنگهای مدرن خودرو نیستند. هر چند برخی استثنائات در این قانون وجود دارد. برخی از وسایل نقلیه مدرن از رنگهای شکننده و روکشهای شفافتری استفاده میکنند که این باعث میشود تا کشش رنگ نسبت به رنگ های پلی اورتان اکریلیک بر پایه آب بیشتر شود.
یکی از مواردی که فرایند صافکاری بدون رنگ PDR به آن متکی است، خاصیت یا قابلیت فلزی است. این اصل اساساً به این معنی است که فلز تمایل دارد به شکل اولیه خود بازگردد. به طور معمول برای فرورفتگیهای کوچک و ساده میتوان از صافکاری PDR استفاده کرد. مشکل فرورفتگیهای بزرگتر این است که گاهی اوقات این فرورفتگیها باعث میشوند فلز کشیده شود و رنگ شروع به ترک خوردن کند. معمولا در این موارد، دیگر فلز به شکل اولیه خود باز نمیگردد. وقتی یک فرورفتگی دارای یک برجستگی تیز باشد میتواند باعث چین خوردگی، پیچ خوردگی یا پاره شدن فلز شود، در این مواقع موارد تعمیر با فرآیند PDR بسیار دشوار است. چنین صفحات فلزی اغلب نیاز به پرکننده یا تعویض بدنه دارند تا بتوانند شکل اولیه خود را حفظ کنند.
صافکاری خودرو از دسته خدماتی است که ارائه آن علاوه بر دانش به هنر و مهارت احتیاج دارد؛ در غیر اینصورت ناحیه ترمیم شده ظاهر دلچسبی نخواهد داشت. صافکاری PDR از جمله روشهای موثری است که اگر ملزومات آن به خوبی مد نظر قرار بگیرند نتیجه مورد قبولی خواهد داشت.
________________________________________________________________________
لطفا جهت تهیه و سفارش لوازم یدکی انواع اتومبیلهای تویوتا اعم از :
تویوتا کمری 2005 شش سیلندر و چهار سیلندر ،
تویوتا کمری 2007 الی 2013 و 2014 ،
تویوتا پرادو 2005 - 2008 شش سیلندر و چهار سیلندر ،
تویوتا هایلوکس ویگو 2007 الی 2014 ،
تویوتا آریون 2008 الی 2011 و 2013 ،
تویوتا کرولا 2005 الی 2011 و 2014
تویوتا لندکروزر 2009 الی 2013
تویوتا یاریس 2007 الی 2014 صندوق دار و هاچ بک
تویوتا پریوس 2015 الی 2018
تویوتا C-HR سی اچ آر مدل 2016 الی 2018
لکسوس RX350 مدل 2007 الی 2013
لکسوس NX 200 , 300 مدل 2016 تا 2018
تویوتا کرولا ، کرونا ، کرسیدا مدلهای 1989 - 1990 -1991 - 1992 - 1993
با دفتر فروشگاه با شماره های تهران 33982530 و 33955198 و یا شماره همراه 09121106619 تماس حاصل و یا به لینک زیر مراجعه نمائید .
جهت ارتباط و تماس با مدیریت به اینجا بروید .
جهت بازدید از محصولات ما لطفا اینجا را کلیک نمائید .
آدرس گوگل مَپ ما را در اینجا ببینید .
همچنین شما میتوانید از تمامی محصولات ما در آدرس لینک زیر بازدید نمائید :
جهت ثبت سفارشات و تماس با ما به آدرس لینک زیر مراجعه فرمائید :
افتخار میکنیم که برای تامین قطعات مورد نیاز خودروتان ، ما را انتخاب نموده اید .
2013 © Tototagate. ALL Rights Reserved.