ماجرای لباسی که خبرساز شد !!!

  • 1393/12/12
  • رامین شریف زاده
ماجرای لباسی که خبرساز شد !!!

یک موسیقیدان اسکاتلندی به نام Caitlin McNeill تصویری از یک لباس را در صفحه تامبلر خود منتشر کرد و در توضیحات آن نوشت که «لطفا مرا راهنمایی کنید، این لباس سفید و طلایی است یا آبی و مشکی؟ من و دوستانم نمی توانیم به یک نتیجه واحد در مورد رنگ آن دست پیدا کنیم.»

 

تا به حال ۲۱ میلیون نفر این عکس را دیده اند و حتی مناقشه ای جهانی در میان هنرمندان، ورزشکاران و عادی ترین افراد جوامع مختلف در مورد آن به راه افتاده است.

پس از این اتفاق، سایت BuzzFeed هم عکس یاد شده را به همراه همان سوال منتشر کرد و بدنبال آن، حتی ذهن کاربران اپلیکیشن هایی چون وایبر و واتس اپ هم به این سوال معطوف شد.

 

McNeill که گروه موسیقی اش در مراسم عروسی دوستش در یکی از جزایر اسکاتلند اجرا داشت در این رابطه می گوید: یکی از دوستانم در شرف ازدواج بود و مادر عروس عکسی از لباس مورد نظرش را گرفته و برای وی ارسال کرد تا نظرش را جویا شود.

از آن زمان بود که اختلاف نظر در مورد رنگ لباس یاد شده شکل گرفت و تصمیم بر آن شد که عکس را روی تامبلر بگذارند تا نتیجه را مشخص نمایند. حال بگذارید به علل این موضوع بپردازیم.

چشم انسان دارای شبکیه است؛ بخشی که تفسیر رنگ ها را بر عهده دارد. علاوه بر این، شبکیه هم حاوی سلول هایی میله ای، دایره ای و مخروطی شکل است که ظاهری بافت مانند به قسمت رنگی چشم می بخشند.

این سلول های مخروطی «رنگ» را می بینند و سلول های «میله ای» سایه را. اما موارد مخروطی شکل تنها زمانی وارد عمل می شوند که نور کافی وارد چشم شود. بنابراین، زمانی که شما لباس یاد شده را سفید می بینید، فرد دیگری آن را آبی می بیند چراکه سلول های مخروطی شکل چشم او نور کافی را دریافت نمی کنند.

 

سلول های مخروطی شکل در قالب سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارند و به رنگ های آبی، سبز و قرمز حساس هستند.

در مورد رنگ مشکی (که طلایی دیده می شود) باید بگوییم که پای پدیده ای به نام ترکیب افزایشی به میان می آید که در واقع حاصل افزوده شدن نورهایی به رنگ آبی، سبز و قرمز است.

نقطه دشوار موضوع اینجاست. در اینجا بهتر است که مقوله دیگری به نام ترکیب کاهشی را هم توضیح دهیم که براساس آن، هرچه رنگ های بیشتری را به یکدیگر اضافه نمایید، نتیجه تیره تر شده تا در نهایت رنگ مشکی حاصل می گردد.

اما در پدیده ترکیب افزایشی، زمانی که سه نور مذکور را به هم اضافه می کنید (نباید آنها را با رنگ های اصلی اشتباه بگیرید) چشمان شما بهترین نتیجه را می بیند که در واقع سفید خالص است.

آبی و مشکی: اینطور می توان نتیجه گرفت که سلول های مخروطی شبیکه چشم عملکرد دقیق تری نسبت به بقیه دارند و به همین دلیل چشمان ما می تواند عمل ترکیب کاهشی را انجام دهد.

سفید و طلایی: چشمان ما در نور کم خوب کار نمی کنند و به همین دلیل، استوانه های شبیکه، رنگ سفید را می بینند و در برابر نور از حساسیت کمتری برخوردارند که این امر نیز منجر به شکل گیری پدیده ترکیب افزایشی و مشاهده رنگ طلایی می شود.

فردی که این تصویر را در تامبلر منتشر کرده هم می گوید، زمانی که روشنایی نمایشگر را کم و زیاد کرده، رنگ لباس هم تغییر می یافته.

البته ناگفته نماند که برخی کارشناسان فاکتورهای دیگری را نیز در این مسأله دخیل دانسته اند که در ادامه به ذکر هر یک می پردازیم.

تقریبا نیمی از مغز انسان به پردازش اطلاعات بصری اختصاص می یابد و آنچه ما به عنوان رنگ دریافت می کنیم نتیجه ادغام ۵ عامل مختلف است. در مورد لباس، نخستین عامل جنس پارچه آن است.

عامل دوم ماهیت نوری است که در آن، لباس دیده می شود. یک شی در نور مستقیم یا تاریکی و روشنی نزدیک به صبح می تواند به رنگ قرمز دیده شود.

مسأله دیگر حسگری است که در دوربین مورد استفاده قرار گرفته و عکس با آن گرفته شده. البته نمایشگر هم در این موضوع نقش دارد و در نهایت سلول های عصبی شبکیه و مکانیزم بینایی مغز نیز بر این موضوع اثر دارند.

 مغز ما مجبور است پیش‌فرض‌هایی برای تحلیل عکس درنظر بگیرد و بسته به این‌که نورپردازی سفید-آبی یا نورپردازی سفید-زرد را درنظر بگیریم، لباس به رنگ‌های آبی-سیاه یا سفید-طلایی دیده می‌شود. تصاویر حرفه‌ای از این لباس و البتهتصاویر متعددی که خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ای از این لباس در ویترین فروشگاه مورد نظر ارسال کرده‌اند، رنگ واقعی این لباس را آبی-مشکی نشان می‌دهند.

 

برخی افراد این اختلاف رنگ را به وایت‌بالانس نمایشگر نیز ارتباط داده‌اند؛ درحالی‌که به نظر نمی‌رسد این دلیل سهم عمده‌ای در این اختلاف مشاهده داشته باشد؛ چراکه بسیاری از افراد تصویر لباس را روی یک نمایشگر دیده و در مورد رنگ آن اختلاف نظر داشته‌اند. 

اما سوال مهم‌تری که در این‌جا مطرح می‌شود، این است که چرا «رنگ این لباس» توانسته رکورد ارتباطات اینترنتی را  از آن خود کند؟ پاسخ نسبتا ساده است: بسیاری از مردم فکر می‌کنند ادراک آن‌ها از محیط اطراف و هرآن‌چه حس می‌کنند، منطبق با واقعیت است و پیش‌فرضشان این است که دیگر افراد نیز نیز همان ادراک را دارند. اختلاف نظر در مورد موضوعی به‌ظاهر بدیهی مانند رنگ یک لباس به راحتی نشان می‌دهد که این پیش‌فرض‌ها درست نیست و باید در تفسیر «ادراک خود از محیط اطراف» بیشتر دقت کنیم. بی‌راه نیست که برخی از کاربران اینترنتی به شوخی این تصویر را به «خطایی در ماتریکس» تعبیر کرده‌اند!