ورود 43 خودروی نجات طراحی اختصاصی تویوتا در هلال‌احمر

  • 1392/08/28
  • رامین شریف زاده
ورود 43 خودروی نجات طراحی اختصاصی تویوتا در هلال‌احمر

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ورود 43 دستگاه خودروی نجات جدید و 32 دستگاه آمبولانس به چرخه امدادی کشور خبر داد.

 

 

محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تشریح جزئیات این خبر گفت: 43 دستگاه خودروی نجات طراحی شده توسط شرکت تویوتا که به سفارش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تهیه شده، در حال حاضر در گمرک قرار دارد و با انجام کارهای ترخیص، این خودروهای جدید وارد چرخه کشور می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این خودروهای نجات با یک شیوه خاص طراحی شده‌اند که 13 استاندارد روز جهانی را نیز کسب کرده‌اند، گفت: اتاق این خودروی نجات به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار سبک و در عین حال مقاوم است.

 

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه دکل تلسکوپی برای افزایش قدرت دید و افزایش روشنایی محل روی این خودرو نصب شده است، گفت: تمامی این خودروهای نجات دارای سیستم GPS هستند که برای کنترل و ردیابی خودروها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مظفر با بیان اینکه تجهیزات به گونه‌ای روی این خودرو قرار گرفته‌اند؛ در صورتی که ترمزدستی این خودرو پایین باشد، تمامی تجهیزات به صورت اتوماتیک روی خودرو سوار خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه شرکت تویوتای ژاپن به صورت اختصاصی این خودروی نجات را برای ایران طراحی و ساخته است، گفت: این خودرو تمامی استانداردهای روز جهان از جمله 13 استاندارد بین‌المللی و سه استاندارد استرالیایی را کسب کرده، به گونه‌ای که این خودرو بالاترین استاندارد آتش‌نشانی آمریکا (NFPA) و بالاترین استاندارد جهانی آمبولانس (KKK) و AM بالاترین استاندارد اروپایی و همچنین Kait mark و will mark را نیز کسب کرده است.

 

مظفر با بیان اینکه برای خرید این تجهیزات جمعیت هلال‌احمر 15 میلیارد و 32 میلیون تومان هزینه صرف شده است، گفت: شکل این نوع ماشین‌ها آیرو دینامیک است که علاوه بر سرعت بالا و زیبایی خاص به صورت فوق‌العاده در برابر ضربات و حوادث احتمالی مقاوم هستند.

 

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین با بیان اینکه این خودرو مجهز به مه‌شکن است، گفت: علاوه بر این یکی از ویژگی‌های این خودرو، وجود اره نجات چند کاره است. پیش از این برای بریدن بتون، چوب، آهن و میلگرد و ... باید از اره‌های متفاوت استفاده می‌شد، اما در این خودرو یک اره چند منظوره وجود دارد.

 

وی وجود ریل‌هایی در این خودرو را یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودروی نجات دانست و گفت: این ریل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قطعات و تجهیزات به راحتی و آسانی به بیرون منتقل می‌شوند.

 

مظفر افزود: در کابین این خودرو از جوش استفاده نشده و طراحی این کابین به صورت پیچ و مهره‌ای است که این امتیاز را به سازمان می‌دهد در صورت ایجاد مشکل یا خسارت، تنها قسمت آسیب‌ دیده را باز و تعویض کند، چرا که پیش از این در صورت بروز آسیب، کل کابین تغییر می‌کرد.